Budowa metra w Krakowie - kiedy powstanie / przebieg linii / forum, dyskusja, opinie

Informacje o nowych biurowcach, budynkach użyteczności publicznych, hotelach, parkach oraz obiektach przemysłowych w Krakowie infrastrukturze i jej remontach oraz planach rozwoju.
pozdro
Posty: 1624
Rejestracja: 08 mar 2016, 17:33

Re: Budowa metra w Krakowie - kiedy powstanie / przebieg linii / forum, dyskusja, opinie

Postautor: pozdro » 02 sty 2020, 18:36

Ostatnio skłaniałem się do teorii że Kraków małe miasto metro niepotrzebne. Z ciekawości postanowiłem sprawdzić jaka jest średnica Wiednia i okazało się, że tam wynosi ona maks 9km i to już tak brałem pod uwagę takie dość znaczne peryferia jak u nas Swoszowice. Więc zakładając, że jedyne co w Krakowie jest mniejsze to gęstość zaludnienia to w zasadzie metro należałoby budować. Też nie rozumiem teorii: nie opłaca się budować metra bo nie ma mieszkańców biur na danym przebiegu, albo że trzebaby S przeprowadzić. Przecież to jest oczywistą oczywistością, że jakby puścić metro wzdłuż nawet takiego ATW - Konopnickiej i Kamińskiego (gdzie teraz są niewydolne autobusy) to naturalną oczywistością jest, że do okoła w ciągu 5 lat wyrosną wieżowce biurowe i mieszkalne i te 10 tys os/km2 w pobliżu metra będzie, inwestorzy się znajdą z całej Polski i Europy. Wręcz moim zdaniem głupotą jest przebie S-owaty albo co gorsza po teranach już zainwestowanych z niską zabudową typu Bronowice południe. Będziemy tam te domki wyburzać żeby zbudować 10 pięter? Już lepiej po ściernisku puścić, a się obuduje odpowiednio zanim to metro skończą budować. Dokładnie jak to się dzieje na Towarowej w Warszawie.


krakus1891
Posty: 154
Rejestracja: 07 maja 2018, 12:07

Re: Budowa metra w Krakowie - kiedy powstanie / przebieg linii / forum, dyskusja, opinie

Postautor: krakus1891 » 02 sty 2020, 20:52

Cały problem z metrem w Krakowie, jest taki że nie wiadomo co z czym miałoby ono łączyć, od wielu lat nie ma pomysłu na Kraków który powoli staje się skansenem.
Co się wydarzyło w Krakowie w ciągu ostatnich 10 lat?: przybyło , 6 mln turystów... .100 tys mieszkań , 40 tys miejsc pracy , 16 tys mieszkańców. To jasno pokazuje priorytety miasta, nr 1 to turysta, nr 2 deweloperzy, nr 3 korpo a na szarym końcu mieszkaniec.
Ścisłe centrum to skansen dla turystów, nie oferujący nic dla mieszkańca. Dzielnice stały się takimi mini odrębnymi miastami, z własnymi strefami wypoczynku, pracy, handlu i mieszkalnictwa. Niestety sprawne ich skomunikowanie ze sobą poszczególnych dzielnic wymagałoby pewnie ponad 10 linii metra, m.in przez to zbankrutowało wawelo... . Dzielnice nie są skomunikowane drogami rowerowymi , więc niezbyt wygodny jest transport międzydzielnicowy, a przy 2-3 stacjach na dzielnice poruszanie wewnątrz dzielnicy też traci sens.
Metro ma sens jeśli transportuje ludzi ze stref mieszkalnych do stref biznesowych , niestety takich stref w Krakowie nie ma , bo mieszkania z biurowcami się przeplatają.
Taki prosty przykład , czyżewskiego , wrocławska, Angel City to idealne strefy biznesowo/ biurowe, bo są zaraz przy torach , ale my tam wpakowaliśmy mieszkania a ludzie stamtąd dojeżdżają koleją do biznesparku, tego by nawet Bareja nie wymyślił ...
Niestety przy obecnym pomyśle lub raczej bezmyśle na Kraków , metro nie ma racji bytu , i poza wygenerowaniem olbrzymich kosztów nic nie zmieni. Nim wpakuje się miliardy w metro najpierw trzeba zrobić porządek urbanistyczny , stworzyć strefy funkcjonalne miasta, i wtedy zacząć je komunikować ze sobą. Niestety do tego trzeba policzyć ilu turystów do krakowa opłaca się wpuścić i obawiam się że to jest połowa obecnej ilości , do tego dopasować bazę noclegową, zniechęcić ludzi podatkiem katastralnym do mieszkania w centrum i stworzyć tam strefę handlowo/wypoczynkowo/administracyjną kulturalną i połączyć ją metrem z podmiejskimi sypialniami.

pozdro
Posty: 1624
Rejestracja: 08 mar 2016, 17:33

Re: Budowa metra w Krakowie - kiedy powstanie / przebieg linii / forum, dyskusja, opinie

Postautor: pozdro » 03 sty 2020, 0:01

Moim zdaniem korpo powinno byc numerem jeden im wiecej miejsc pracy tym lepszy rynek.
Podawane przez ciebie dane sa niespojne. Jakby przybylo 100 tys mieszkan to by oznaczalo to z 200 tys ludzi, 40 tys miejsc pracy w korpo juz pewnie blizej choc nie wiem czy nie wiecej bo mamy juz 1.2 mln m2 a bylo pewnie z 600 tys 10 lat temu 1 osoba to 10m2. Jak dla mnie Krakow powinien Zapewniac ze z tych 150 tys studentow czyli 30 tys 5 roku, 100% chce i ma mozliwosc (prace) zostac w Krakowie. Czyli Krakow powinien rosnac o jakies 30 tys mieszkancow rok rocznie co daje jakies 600 tys za 20 lat czyli normalne europejskie misto z 1.5-2mln ludzi jak wieden, monachium. Metro bedzie mozna budowac ale faktycznie zaczalbym chyba od sciezek rowerowych i bezkolizyjnych linii tramwajowych z odcinkami tunelowymi. Ludzie tak psiocza na te korki w Krakowie, a ja szczerze powiedziawszy ich nie doswiadczam. Moze przez to ze mieszkam w centrum, a korki sa na wjazdach do mista. Ciezko mi to okreslic. Dziewczyna do pracy jezdzi autobusem i znowu nie narzekala na korki czas dojazdu ma satysfakcjonujacy jakies 10-15min. Zawsze jak taz na pol roku faktycznie sie cos zakorkuje to moze z buta isc w 30-40min, nawet tak robila w sloneczne dni zeby troche sie poruszac.


slawek
Posty: 441
Rejestracja: 09 lut 2017, 0:15

Re: Budowa metra w Krakowie - kiedy powstanie / przebieg linii / forum, dyskusja, opinie

Postautor: slawek » 03 sty 2020, 0:21

A ja jednak nie mam pewności czy na pewno chciałbym, żeby w Krakowie powstała dzielnica biurowców na wzór tzw. Warszawskiego Mordoru. Nawet pomimo tego, że dojeżdża tam pociąg, to polecam poranną podróż samochodem w tamtą stronę i popołudniowy wyjazd z tej okolicy. A już zupełnie absurdalnie wygląda to wieczorami, warto wybrać się na spacer po wymarłym mieście. Trochę jak Życzkowskiego w weekendy, tylko w nieporównywalnie większej skali. Można chodzić pół godziny pomiędzy biurowcami i nie zobaczyć żywej duszy (i to tak koło 18-20). Zresztą to nie jest jedyny taki przypadek, polecam np. znane od dawna problemy Japończyków i dzielnicę zdominowaną przez Mitsubishi w Tokio, gdzie teraz na siłę próbuje wprowadzić się mieszkaniówkę.

Natomiast sensownie rozplanowane stacje metra dawałyby szansę na tworzenie lokalnych, dzielnicowych centrów, co widać nawet choćby w Warszawie. W czasie gdy krakowskie Stare Miasto coraz bardziej przestaje służyć mieszkańcom i staje się nastawione na turystów, takie dzielnicowe centra wydają się być coraz bardziej potrzebne. Może Rynek Czyżyński, Rynek Krowoderski i tak dalej. Akurat przy pasie startowym w Czyżynach powstało ostatnio dużo intensywnej zabudowy. Przebieg linii metra powinien wyznaczać właśnie strefy intensywnej zabudowy, i mieszkaniowej i biurowej.

Choć perspektywa powstania metra w Krakowie jest raczej odległa, o ile nie okaże się, że nic z tego nigdy nie będzie.

krakus1891
Posty: 154
Rejestracja: 07 maja 2018, 12:07

Re: Budowa metra w Krakowie - kiedy powstanie / przebieg linii / forum, dyskusja, opinie

Postautor: krakus1891 » 03 sty 2020, 18:17

pozdro pisze:Moim zdaniem korpo powinno byc numerem jeden im wiecej miejsc pracy tym lepszy rynek.

Jeśli to będą centra badawczo rozwojowe wielkich firm to jak najbardziej , ale jeśli to ma być outsorcing , call center, usług kadrowo księgowych , czy software house-y , czyli pogoń za tanią w miarę wyedukowaną siłą roboczą to nie wiem czy koniecznie tego typu korpo chcemy... ,

pozdro pisze:Podawane przez ciebie dane sa niespojne.


cytując klasyka
Jeśli teoria nie zgadza się z faktami, tym gorzej dla faktów.


pozdro pisze:Jakby przybylo 100 tys mieszkan to by oznaczalo to z 200 tys ludzi, 40 tys miejsc pracy w korpo juz pewnie bliżej choć nie wiem czy nie wiecej bo mamy juz 1.2 mln m2 a bylo pewnie z 600 tys 10 lat temu 1 osoba to 10m2.

Dane dotyczące liczby mieszkań pochodzą z oficjalnych GUS-owskich zestawień krakow.stat.gov.pl/opracowania-biezace/opracowania-sygnalne/przemysl-budownictwo/zasoby-mieszkaniowe-w-wojewodztwie-malopolskim-w-2017-r-,3,24.html , pozostałe z Kraków w liczbach bip.krakow.pl/?mmi=6353
Nie wiem czy gdzieś znajdziesz bardziej wiarygodne dane ... , a że one nie pasują do obiegowych teorii ... .
Ja staram się szukać danych źródłowych i na ich podstawie budować swoje opinie.
Odpowiedz sobie sam na pytanie jak to się stało że przybyło 100 tys mieszkań ,40 tys miejsc pracy i 16 tys mieszkańców, bo to nie dane są niespójne...

pozdro
Posty: 1624
Rejestracja: 08 mar 2016, 17:33

Re: Budowa metra w Krakowie - kiedy powstanie / przebieg linii / forum, dyskusja, opinie

Postautor: pozdro » 04 sty 2020, 15:30

Bo 16 tys to sa zameldowani na pobyt staly. 40 tys to na 2018 na 2020 bedzie z 50-60 tys miejsc pracy. Do tego ukraincy 70 tys i pewnie wyjdzie 200 tys ludzi na 100 tys mieszkancow. Ja przykladowo jester zameldowany po za Krakowem wiec z meldunakmi to jest bajzel.

krakus1891
Posty: 154
Rejestracja: 07 maja 2018, 12:07

Re: Budowa metra w Krakowie - kiedy powstanie / przebieg linii / forum, dyskusja, opinie

Postautor: krakus1891 » 08 sty 2020, 8:56

pozdro pisze:Bo 16 tys to sa zameldowani na pobyt staly. 40 tys to na 2018 na 2020 bedzie z 50-60 tys miejsc pracy. Do tego ukraincy 70 tys i pewnie wyjdzie 200 tys ludzi na 100 tys mieszkancow. Ja przykladowo jester zameldowany po za Krakowem wiec z meldunakmi to jest bajzel.

GUS od dłuższego czasu nie wykorzystuje danych o zameldowaniu tylko podaje "ludność faktycznie zamieszkałą". Migracja do Krakowa jest spora , ale równoważy ją emigracja na przedmieścia , wystarczy sprawdzić ludność zielonek , w ciągu 10 lat wzrosła o z 16 do 22 tys, 6 tys przybyło w Zielonkach , 16 tys w Krakowie ... . Szacunki jakie gdzieś mi się przewinęły to 50-100. tys w przeciągu ostatnich 10 lat które przeniosły się do obwarzanka.
Jako że strategi rozwoju Krakowa do 2030, zakłada pogłębienie "skansenu" w centrum i rozwój stref przemysłowych = miejsc pracy na obrzeżach , przykładem tego są przenosiny Szpitala Uniwersyteckiego, czy projekt Nowa Huta Przeszłości, ale i futura park , Ikea i Galeria Bronowice. Nie należy się dziwić że puchną wsie podkrakowskie , skoro centrum ma coraz mniej do zaoferowania mieszkańcowi , a praca i zakupy, zdrowie , usługi coraz bardziej oddalają się od centrum , to i ludzie zamiast gnieść się w 50 m2 w centrum i dojeżdżać do pracy na przedmieścia , wolą mieszkać w domu 100 m2 pod miastem ...
Popełnimy książkowo wszystkie błędy urbanistyczne, na razie mamy suburbanizacje , kwestią czasu jest dezurbanizacja ,pytanie kiedy zacznie populacja karkowa się kurczyć 5-10 lat ??, ciekawym będzie przyszłoroczny spis powszechny, będzie numer jak się okaże że to już się zaczęło ... . Tym bardziej że były już lata w których Kraków się kurczył 2004,2005,2006, 2008, 2012.

buda
Posty: 164
Rejestracja: 30 sty 2020, 22:52

Re: Budowa metra w Krakowie - kiedy powstanie / przebieg linii / forum, dyskusja, opinie

Postautor: buda » 07 lut 2020, 16:46

Metro w Warszawie budowali 13 lat. Nie wyobrażam sobie budowy w Krakowie. Chciałabym metro u nas jakimś czarodziejskim sposobem... Nie wyobrażam sobie kolejnych 13 lat mojego zycia spędzanych w korkach. Jak wojna 30-letnia.... Warszawa ma szerokie drogi i ruch szedł bokiem. Któredy pojdzie ruch w Krk, jak rozkopią wszystko? Do tego od razu znajda pewnie resztki osad sprzed tysięcy lat i archeolodzy zablokują budowę.


mike543
Posty: 40
Rejestracja: 08 sty 2019, 22:37

Re: Budowa metra w Krakowie - kiedy powstanie / przebieg linii / forum, dyskusja, opinie

Postautor: mike543 » 07 lut 2020, 19:50

buda pisze:Metro w Warszawie budowali 13 lat

Raczej w 50 lat nie są w stanie skończyć dwóch nitek



Wróć do „Nowe biurowce, hotele, obiekty publiczne, przemysłowe i infrastruktura”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości