Budowa metra / premetra w Krakowie - kiedy powstanie / przebieg linii / forum, dyskusja, opinie

Informacje o nowych biurowcach, budynkach użyteczności publicznych, hotelach, parkach oraz obiektach przemysłowych w Krakowie infrastrukturze i jej remontach oraz planach rozwoju.
pozdro
Posty: 2712
Rejestracja: 08 mar 2016, 17:33

Re: Budowa metra w Krakowie - kiedy powstanie / przebieg linii / forum, dyskusja, opinie

Postautor: pozdro » 12 sie 2018, 9:52

Dokładnie też mnie to wkurza. Wiadomo, że na takie inwestycje należy pozyskać finansowanie zewnętrzne. To tak jakby mówić, że nie da się budować Północnej Obownicy Krakowa, nie da się budować autostrad w Polsce itd. Niby Autostrada czy Ekspresówka przez np. Świetokrzyskie gdzie mieszka 1.2mln osób można budować, da się, a metra w Krakowie 1.2mln osób nie da się.

To jest jedno wielkie kłamstwo. Prawda jest taka, że przy zapędak, CPK, KDP, kolejne linie metra w Warszawie, to Kraków ulega marginalizacji, traci szanse bycia przeciwwagą dla stolicy. Tracimy szansę zrównoważonego rozwoju kraju itd. Metro to w Krakowie konieczność dla rozwoju zrównoważonego. Przykładowo w Trójmieście mają super funkcjonalne SKM bo mają liniowy układ miasta wzdłuż wybrzeża. Wrocław trochę niemrawo podchodzi do SKM, ale oni mają w tym zakresie niesamowty potencjał bo na terenie miasta jest pełno promieniście odchodzących od centrum linii kolejowych, dobudują Tunel pod Rondo Grunwaldzkie i będą mieli super wydajny SKM. W Łodzi budują podziemny węzeł kolejowy razm z porministymi liniami kolejowymi będa mieć efektywne SKM. Natomiast Kraków zostanie jedynym dużym miastem zapuszczonym. SKM fajne ale to tak naprawdę są 2 relacje Osiedle Gotyk - Łagiewniki, oraz Mydlniki - Bieżanów. Ewentualnie jakiaś linai po małej obwodnicy. Natomiast Kraków potrzebuje metra, żeby się rozwijać. Ja to widzę tak:

1. Linia S1 (SKM) Lotnisko - Główny - Wieliczka
2. Linia S3 Zabierzów - Główny - Podłęże
3. Linia S2 - Mistrzejowice - Główny - Łagiewniki - Skawina
4. Linia S4 - Mała obwodnica Kraków Mydlniki - Kraków Płaszów
(Z czego powyższe S1, S2, S3 - są już na etapie budowy i realizacji startują w 2021 roku, pewnie S4 też powstanie do tego czasu)

Natomiast co do metra to widzę linie:
1. A Plac Centralny - Grzegórzki - AGH - Armii Krajowej - Bronowice SKM
2. B Odgałęzienie od linii A z AGH w kierunku Kapelanka - Kobierzyńska - Kliny

3. Widzę też potencjał w odbudowie koleji cyrkumwalencyjnej istniejącej na ATW przed 1 wojną światową
Linia od Dworca Towarowego pod ATW, Konopnickiej do Bonarki. Tu pytanie czy na lini kolejowej starczy przepustowości,żeby to realizować dodakowymi pociągami SKM, czy może też lepiej realizować jako Metro np. Krowodrza Górka - ATW- Bonarka - Kurdwanów.

Uważam, też, że już teraz miasto powinno wpisać na terenach niezainwestowanych rezerwy pod estakady/nasypy dla linii metra SKM, skandaliczne jest moim zdnaiem zabudowywanie terenów i nie zostawianie rezerwy pod linię metra na estakadach. Przykładoow zabudowano Ruczaj, a czy nie można było zostawić tam rezerwy pod metro zamiast pod ziemią (drogie) to na powierzchni (tanie)? To samo w Kierunku Łegu, rozwala się linię kolejową zamiast ją chronić, tak, żeby zmieścić drugi tor. Tak samo w kierunku południowo wschodnim nie zostawia się w kierunku golikówki rezerwy. Obecne władze skazują nas na miliardowe straty poprzez swoje zaniechania i nie wytycznie w studium 5-6 lini metra w rónych kieurnkach do granic miasta, i maksymalizacja przebiegu po niezainwestowanym terenie tak, żeby potem zbudować tunel dla metra tylko na 3km od centrum, a dalej jechać estakadą czy poprostu po ziemi. Moim zdaniem jest to skandaliczna niegospodarność ekipy Majchrowskiego. Wiemy jak Kraków wyglądał jeszcze 10 lat temu i ile można było terenów zarezerwować pod taka kolejkę. Tramwaje są totalnie nieefektywne w dużym mieście, on służą tylko do którkich przejazdów typu podjechanie do SKM i do Metra, czy przejazd w centrum. Natomiast obecne władze i mieszkańcy Krakowa zdają się tego nie rozumieć. Politycy Krakowscy totalnie nie mają ambicji, chcą zrobić z Krakowa skansen dla turystów.

Wiadomo Kraków nigdy nie był duży miastem, rozwinął się dopiero w PRL za sprawą Nowej Huty, ale wtedy się rozwijał, teraz w latach 90 miał też swoje 5 min głównie za sprawą studentów i absolwentów i właśnie turystów. Aczkolwiek, znam opinie obecnych studentów i Kraków już nie bryluje w ich potencjalnych celach akadamickich. Warszawa wypiękniała, Wroclove zrobił się ., a w Gdańsku nie ma smogu. Kraków robi się oklepany i mało miasteczkowy, przestaje przyciągać. Władze chyba nie rozumieją, skąd brał się obecny rozwój tego miasta. Drenaż studentów z gęsto zaludnionego regionu -> uczelnie ekonomiczne i techniczne IT, -> outsourcing -> napędzający inne branże jak budownictwo, gastronomie, do tego oczywiście turyści, następnie jak już są młodzi dynamiczni ludzie to eventy i miasto spotkań. Tylko przy takim podejściu do budowy metra, to ci młodzi, których tutaj często nie stać na mieszkanie bo zarobki niższe niż w Wawie, koszty mieszkań wyższe niż we Wrocławiu, a jakość życia przeciętna bo nawet nie ma metra czy parków. To uciekną do Warszawy. Zwłaszcza przy obecnych centralistycznych zapędach PISu. Teraz np. z Rzeszowa do Warszawy jest daleko iśc na studia bo 5h jazdy, do Krakowa 2h. Ale jak zrobiąc CPK i KDP będzie się jechać do Warszawy to po co ktoś kto nie zostaje na studia w Rzeszowie ma iśc do Krakowa, jak może do Warszawy. Gdzie też ze wzglądu na większy budżet lepiej się o wszystko dba i 2 linie metra już funkcjonują do tego kilka linii SKM i WKD, do tego Parki typu Łazienki Królewskie czy Pola Mokotowskie, pełno teatrów i instytucji kultury. W mieście się coś dzieje. Ci co chcą mieszkać w mieści, a nie na wsi muszą mieć to wszystko dostarczone inaczej wyprowadzą się tam gdzie to mają. Biorąc dodatkowo pod uwagę, że w Warszawie można w sensownym miejscu kupić mieszkanie taniej niż w Krakowie.


pozdro
Posty: 2712
Rejestracja: 08 mar 2016, 17:33

Re: Budowa metra w Krakowie - kiedy powstanie / przebieg linii / forum, dyskusja, opinie

Postautor: pozdro » 12 sie 2018, 9:56

Powiedzmy sobie jasno rocznie buduje się jakieś 3km linii za kwotę między 1mld - 1.5mld zł. Z czego miasto powinno wykładać 20%, 50% - EU i 30% budżet centralny. I to się powinno poprostu systematycznie budować. Po 10 latach 30km, po 20 latach 60km. Nie bredzić i zastanawiać czy się da, jak mają przebiegać trasy itd.

kowal123
Posty: 153
Rejestracja: 12 kwie 2016, 21:23

Re: Budowa metra w Krakowie - kiedy powstanie / przebieg linii / forum, dyskusja, opinie

Postautor: kowal123 » 12 sie 2018, 22:30

To się nie opłaca politycznie. Lepiej rozdać po tysiaku na wódę i pampersy...


krakuska
Posty: 38
Rejestracja: 05 paź 2016, 18:45

Re: Budowa metra w Krakowie - kiedy powstanie / przebieg linii / forum, dyskusja, opinie

Postautor: krakuska » 02 wrz 2018, 15:54

wariant czerwony A i niebieski B jest godny uwagi.
zaczynamy przy kombinacie gdzie będzie strefa ekonomiczna Nowa Huta Przyszłości, jedziemy do pl.Centralnego, potem r.kocmyrzowskie, DH Wanda, Wiślicka, i dalej przez wieczystą do ścisłego centrum krakowa i na bronowice.
Wg mnie puszczać metro przez r.czyżyńskie nie ma sensu, wiele tam tramwajów ma dobry szybki dojazd do centrum miasta i są dwie nitki Al J.Pawła II i Al pokoju.

Obrazek

Master
Posty: 722
Rejestracja: 26 maja 2016, 21:26

Re: Budowa metra w Krakowie - kiedy powstanie / przebieg linii / forum, dyskusja, opinie

Postautor: Master » 04 gru 2019, 23:14

Mar G pisze:W temacie mrzonek o metrze niektorych z Panstwa.
Tylko tramwaje nam zostana na dekady.

krakow.pl/aktualnosci/235431,1912,komunikat,negatywna_opinia_wkz_nt__lokalizacji_przystankow_metra.html

Jeżeli chodzi o budowę metra w Krakowie, to paradoksalnie myślę, że akurat to może mu raczej pomóc, niż zaszkodzić. W końcu to Krakówek, a Wojewódzka Konserwator Zabytków jest kojarzona raczej z obozem politycznym, który aktualnie rządzi krajem, w mieście mało lubianym. Teraz myślę, że jak budowa metra się ślimaczyła do tej pory, to teraz przyspieszy, żeby zrobić nazłość konserwator, a gdyby wsparł ją jeszcze wojewoda, to już w ogóle ; )

slawek
Posty: 633
Rejestracja: 09 lut 2017, 0:15

Re: Budowa metra w Krakowie - kiedy powstanie / przebieg linii / forum, dyskusja, opinie

Postautor: slawek » 11 gru 2019, 0:50

Negatywna opinia Wojewódzkiej Konserwator Zabytków dla budowy metra w Krakowie, to oczywiście nie jest dobra informacja. Rozumiem, że powinniśmy się troszczyć o zabytkową tkankę miejską, ale chyba też chcemy, aby miasto było żywe. Nie wiem czy byliście na Starówce w Warszawie, ale tam to jest totalnie sztuczne, może właśnie dlatego, że znajduje się na uboczu głównych szlaków komunikacyjnych w mieście. Jeżeli teraz metro miałoby ominąć Stare Miasto w Krakowie, to zrobi się z tego jeszcze większy skansen. Dba się o mury (i to jest zrozumiałe), ale dbać się powinno również o funkcję miasta, która jest tak stara, jak te mury, albo jeszcze starsza. Bez tego będziemy mieć jeszcze większy skansen, wtedy już faktycznie służący jedynie turystom, skoro mieszkańcy i tak będą centrum omijać w codziennych podróżach. Jadąc przez centrum Krakowa, lubię czasem wysiąść np. pod Bagatelą, przejść przez Szewską, Rynek, Floriańską i wsiąść w tramwaj albo autobus na Dworcu Głównym (teraz Teatrze Słowackiego). Metro omijające centrum, taki spacer może uczynić zbyt czasochłonnym.

Krakus44
Posty: 536
Rejestracja: 24 paź 2018, 21:03

Re: Budowa metra w Krakowie - kiedy powstanie / przebieg linii / forum, dyskusja, opinie

Postautor: Krakus44 » 11 gru 2019, 8:25

slawek pisze:Negatywna opinia Wojewódzkiej Konserwator Zabytków dla budowy metra w Krakowie, to oczywiście nie jest dobra informacja. Rozumiem, że powinniśmy się troszczyć o zabytkową tkankę miejską, ale chyba też chcemy, aby miasto było żywe. Nie wiem czy byliście na Starówce w Warszawie, ale tam to jest totalnie sztuczne, może właśnie dlatego, że znajduje się na uboczu głównych szlaków komunikacyjnych w mieście. Jeżeli teraz metro miałoby ominąć Stare Miasto w Krakowie, to zrobi się z tego jeszcze większy skansen. Dba się o mury (i to jest zrozumiałe), ale dbać się powinno również o funkcję miasta, która jest tak stara, jak te mury, albo jeszcze starsza. Bez tego będziemy mieć jeszcze większy skansen, wtedy już faktycznie służący jedynie turystom, skoro mieszkańcy i tak będą centrum omijać w codziennych podróżach. Jadąc przez centrum Krakowa, lubię czasem wysiąść np. pod Bagatelą, przejść przez Szewską, Rynek, Floriańską i wsiąść w tramwaj albo autobus na Dworcu Głównym (teraz Teatrze Słowackiego). Metro omijające centrum, taki spacer może uczynić zbyt czasochłonnym.


Po pierwsze Starowka w Warszawie wcale nie jest odizolowana komunikacyjnie. Przeciwnie, prowadza do niej glowne warszawskie arterie z Wislostrada lacznie, tramwaj wjezdza nawet w tunel pod Starowka i skomunikowana jest autobusami.
Stare Miasto w Krakowie jest akurat male wiec nie ma problemu zeby dojsc pare krokow. Sam twierdzisz ze podjezdzasz tramwajem (ktore przeciez otaczaja cale Stare Miasto) i przecinasz miasto na piechote...co i ja czesto robie. Nie rozumiem zatem zupelnie Twojego toku myslenia. Wolisz zniszczyc miasto budowane przez tysiac lat po to, zeby dzisiaj leniwi Krakowianie w XXI wieku mogli przewiezc swoje 4 litery bezposrednio pod plyte Rynku Glownego...? Nonsens....

slawek
Posty: 633
Rejestracja: 09 lut 2017, 0:15

Re: Budowa metra w Krakowie - kiedy powstanie / przebieg linii / forum, dyskusja, opinie

Postautor: slawek » 11 gru 2019, 11:35

Starówka w Warszawie jest zlokalizowana na uboczy szlaków komunikacyjnych. Pomieszkałem tam trochę i to jest tak, że jeżeli nie chcesz się na Starówkę wybrać, to raczej tam nie trafisz podczas codziennego funkcjonowania w mieście. Nie twierdzę, że Krakowie codziennie bywa się w centrum, ale jednak bywa się tam, choćby przejazdem, przynajmniej korzystając z komunikacji miejskiej. To właśnie jest dobre i autentyczne w Krakowie, że centrum to ciągle naturalne centrum.

Nikt nie mówi o niszczeniu miasta, pokaż mi gdzie była mowa o stacji pod płytą Rynku Głównego? Swoją drogą nie pamiętam protestów, jak robili pod płytą Rynku wykop i muzeum. Jeżeli mieszkańcy przestaną bywać w centrum, a jest ich coraz mniej, to zostanie z tego tylko sztuczny skansen dla turystów. A to moim zdaniem najgorszy wariant. Skoro ogranicza się wjazd do centrum samochodów, to zapewnijmy tam bardzo dobrą komunikację publiczną w pobliżu pierwszej obwodnicy.


pozdro
Posty: 2712
Rejestracja: 08 mar 2016, 17:33

Re: Budowa metra w Krakowie - kiedy powstanie / przebieg linii / forum, dyskusja, opinie

Postautor: pozdro » 12 gru 2019, 7:37

U nas sie poprostu pracuje, wypoczywa i turysci trz lubia starowke. Warszawa to w sumie redniawe misto, starowka jest slaba. Ja jak pojechalem tam pierwszy raz to mialem lal o wiezowce maja to dos nietypowe, o pare parkow. Po kilku dniach mi zbrzydka i staierdIlem ze jest ponorym miastem, rozwleczonym, troche bezdusznym i pozbawionym klimatu. A te parki to sa tak zlokalizowane ze wyjdcie do parku to wycieczka jak z Krowodrzy do Lasu Wolskiego. Zaczalem doceniac kompaktowosc i zwartosc Krakowa. To ze ide sobie przez jeden pas w dowolnyn miejscu bez swiatel. A nie tam 100m z jednej steony ulicy na druga zeby sie przesiasc.
Nie mniej fajnie jakby metro w Krakowie powstalo. Ja na to patrze bardziej jak na atrakcje impuls biznesowy, prestiz. Nie i teresuje mnie nawet czy taka linia bedzie w poblizu mojego mieszkania. Moze byc nawet na Ruczaj czy gdzie tam wymysla. Ale jednak to jest to ze miasto daje ci mozliwosc skorzystania z metra. Co w duzym miescie powinno byc oczywistoscia. Nie mozna sobie wszystkiego odmawiac w zyciu. Ja bym w sumie puscil metro pod alejami na Ruczaj albo na Bonarke i Walerego Slawka na Kurdwanow tak jak teraz jada zatloczone autobusy. Metro w centrum to faktycznie troche bez sensu.

Trasa plac Centralny - Kocmyrzowskie - Avia/PK- Rondo Polsadu - Pilotow SKA, Politechnika, Nowy Kleparz - Plac Inwalidow- Muzeum Narodowe ICE- Tesco Kapelanka- Bonarka - Kurdwanow/Luzycka wydaje mi sie coraz bardziej sensowne i dobrze uzupelniajace SKA. Linii tej co projektuja to nie ogarniam. Bo tu wysoadasz na placu inwalidow czy nowym kleparzu i z buta na rynek dojdziesz czy do pracy czy w ostatecznosic przystanek tramwajem sie podjedzie. Nawet te miejsca pracy w rynku to sa miedzy 1 a 2 obwodnica. Z politechniki jest wejscie na dworzec i przesiadka na 50. No a trasa pod alejami ma wiele Zalet bo to wazny ciag komunikacynny. Taka odbudowa linii kolejowej cyrkumwalencynnej po 100 latach

iti
Posty: 1136
Rejestracja: 30 wrz 2015, 23:47

Re: Budowa metra w Krakowie - kiedy powstanie / przebieg linii / forum, dyskusja, opinie

Postautor: iti » 01 sty 2020, 22:49

Dużo się dzieje ostatnio w sprawie metra, podobno ludzie z firmy zajmującej się opracowaniem koncepcji jego przebiegu oraz lokalizacją stacji metra, spotkali się ostatnio (30 grudnia) i ustalili, że jednak może być stacja na Rondzie Mogilskim oraz na za Biblioteką Wojewódzką, w miejscu parkingu.

Trochę dziwię się, że o ile planowana linia metra miałaby połączyć że sobą kilka galerii handlowych (Bronowice, Serenada, Krakowska), to już miałaby ominąć nowe osiedla zlokalizowane w okolicach pasa startowego w Czyżynach, a jest tam gęsta zabudowa i pewnie kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców, a wciąż powstają nowe bloki w tym rejonie. To m.in. wspomniana przez @pozdro Avia, ale nie tylko.



Wróć do „Nowe biurowce, hotele, obiekty publiczne, przemysłowe i infrastruktura”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 18 gości