Przebudowa wiaduktu i linii kolejowej Grzegórzki - Dworzec Główny w Krakowie forum

Informacje o nowych biurowcach, budynkach użyteczności publicznych, hotelach, parkach oraz obiektach przemysłowych w Krakowie infrastrukturze i jej remontach oraz planach rozwoju.
MarcinJ
Posty: 131
Rejestracja: 29 sie 2015, 19:59

Przebudowa wiaduktu i linii kolejowej Grzegórzki - Dworzec Główny w Krakowie forum

Postautor: MarcinJ » 26 lis 2015, 23:00

Niedługo ruszy w Krakowie kolejna wielka i ważna inwestycja kolejowa, która przeobrazi w znacznym stopniu okolice centrum Krakowa, a dokładniej tereny leżące obok Hali Targowej, ulicy Kopernika, ulicy Blich. Spółka PKP PLK wyszła tu z założenia, że biegnące od Płaszowa do Dworca Głównego dwa tory kolejowe to zdecydowanie zbyt mało dla obsługi ruchu aglomeracyjnego, dalekobieżnego oraz technicznego. Zwłaszcza, że z coraz większym rozmachem tworzona jest krakowska Szybka Kolej Aglomeracyjna i w przyszłości ma się ona stać istotnym elementem polityki transportowej w mieście oraz w strefie jego oddziaływania. W ramach tego projektu, dodatkowy tor ma zostać także poprowadzony do Bieżanowa.

Obrazek

Prace będą miały duży rozmach, w ich ramach ma zostać także zrealizowana przebudowa wiaduktu kolejowego przebiegającego obok Hali Targowej na Grzegórzkach, zostaną po nim poprowadzone dodatkowe dwa tory. Zmiany mają zostać zrobione w taki sposób, że najpierw jeden z frontów mostu zostanie rozebrany, dobudowane zostaną dwa dodatkowe tory, a następnie zabytkowy front zostanie założony na powrót i cała ta piękna konstrukcja, na szczęście nie ulegnie zniszczeniu, ale zachowana zostanie jej bryła i charakter.

Ale chyba nie to będzie największą zmianą, która ma powstać w wyniku tego projektu przebudowy linii kolejowej z Grzegórzek do Dworca Głównego w Krakowie. Jeszcze większym wyzwaniem będzie tu usunięcie nasypu, po którym aktualnie biegną tory i zastąpienie go szerszą estakadą biegnącą np. wzdłuż ulicy Blich. Dzięki temu w tej okolicy tory przestaną dzielić miasto na dwie części, a pod nimi powstaną przejścia, miejsca parkingowe, może punkty usługowe oraz przestrzeń przeznaczona dla mieszkańców. Z pewnością znacząco zmieni to tą okolicę :) Macie może jakieś informacje o tych planowanych pracach :?: Bo to będzie z pewnością jedna z ważniejszych inwestycji w okolicach centrum Krakowa w ostatnich latach, i do tego będzie chyba dosyć trafna. Zwłaszcza, że ma służyć rozwojowi kolei aglomeracyjnej w Krakowie i jego okolicach.

No i jeszcze warto tu dodać, że plany są takie, żeby inwestycja została zakończona do roku 2020, ale wiadomo, jak to jest w Krakowie ;) Ile kojarzycie inwestycji zakończonych w terminie w naszym mieście :?: W każdym razie taka perspektywa czasowa i tak jest całkiem niezła. Zwłaszcza, że to coś, co miałoby służyć Krakowowi przez kilkadziesiąt, a może kilkaset lat, w końcu stary wiadukt obok Hali Targowej chyba setkę już ma. Choć oczywiście to oznacza, że w najbliższych latach czekają nas utrudnienia w ruchu kolejowym, przydałaby się jeszcze linka kolejowa Kraków - Nowy Sącz - Zakopane, to dopiero byłby ambitny projekt :idea:


PaniPanda
Posty: 52
Rejestracja: 05 paź 2015, 10:12

Re: Przebudowa wiaduktu i linii kolejowej Grzegórzki - Dworzec Główny w Krakowie forum

Postautor: PaniPanda » 03 gru 2015, 11:28

Dobrze, że administrator udostępnił ten post na ., bo jakoś mi to umknęło, a rzecz jest interesująca :)

No ciekawe jak to zrobią z tą zamianą torów na estakadę bez naruszenia oryginałego projektu/bryły budowli. Pomysł chyba faktycznie trafiony, bo przydałoby się coś tam zrobić, choć minus jest taki, że prace pewnie odetną dojazd do centrum przynajmniej z jednej strony miasta, przez co pewnie Kraków będzie się bardziej korkować, no ale tak czy owak uważam, że warto spróbować :)

Są jakieś konkrety :?: Kiedy mieliby zacząć :?:

Nowy
Posty: 362
Rejestracja: 05 lip 2015, 13:43

Re: Przebudowa wiaduktu i linii kolejowej Grzegórzki - Dworzec Główny w Krakowie forum

Postautor: Nowy » 11 wrz 2017, 1:19

Prace ruszyły już jakiś czas temu, jak na razie lepiej widać je obok wiaduktu przy Hali Targowej, niemniej więcej zaczyna się też dziać od strony Wisły :) Ciekawe jak bardzo zmienią się te okolice po tym, kiedy wszystkie te budowy zostaną już zakończone.

Obrazek

Ma ktoś może jakieś nowe zdjęcia tego, jak wygląda i może wrzucić na forum :?: Przebudowa tej linii kolejowej przez Grzegórzki, to chyba będzie nawet większa inwestycja, niż budowa łącznicy kolejowej Zabłocie - Krzemionki :) Szkoda, że nie robiono tego jednocześnie, bo pewnie byłoby gorzej z korkami i uciążliwością, ale jednak krócej.


slawek
Posty: 245
Rejestracja: 09 lut 2017, 0:15

Re: Przebudowa wiaduktu i linii kolejowej Grzegórzki - Dworzec Główny w Krakowie forum

Postautor: slawek » 05 maja 2018, 13:09

Spójrzcie, jak idzie przebudowa linii kolejowej z Grzegórzek do Dworca Głównego :) Sam wiadukt mocno się zmienia, ale na szczęście zachowana zostanie ceglana elewacja, jak widać na zdjęciach.

Obrazek

Prace trwają także wzdłuż ulicy Blich, powstaje tam dodatkowa część nasypu, na której znajdą się kolejne tory kolejowe. Co prawda jest to dosyć uciążliwa inwestycja, podobnie jak inne przebudowy kolejowe prowadzone w ostatnich latach w naszym mieście. Ale miejmy nadzieję, że jak to się wreszcie skończy, to zyskamy dodatkowy środek komunikacji w mieście, a do tego i mniej samochodów będzie każdego dnia wjeżdżało to Krakowa, skoro pociąg stanie się dobrą alternatywą dla auta :)

Obrazek

Prace jeszcze potrwają, co dobrze widać po zdjęciach, ale do zakończenia ich najbardziej newralgicznego etapu, czyli przebudowy wiaduktu, jest już na szczęście coraz bliżej :)

iti
Posty: 282
Rejestracja: 30 wrz 2015, 23:47

Re: Przebudowa wiaduktu / estakady w ciągu linii kolejowej Grzegórzki - Dworzec Główny w Krakowie forum

Postautor: iti » 11 mar 2019, 11:51

Budowa nowej estakady dla pociągów na Grzegórzkach idzie całkiem sprawnie, już sporo tego zrobili.

Obrazek

Zdaje się, że aktualnie wciąż trwają targi o to, co miałoby pod nową estakadą powstać. W konsultacjach społecznych wyszło, że jakaś zieleń, choć trudno powiedzieć na ile jest ona tam możliwa. Z kolei sporo okolicznych mieszkańców widziałoby tam parkingi.

Obrazek

Ciekawe co ostatecznie tam powstanie, ale plus jest taki, że ten nasyp wreszcie przestanie szatkować miasto na dwie części i jednak po wybudowaniu tego, Kazimierz znacznie się przybliży do centrum.

Obrazek

Natomiast generalnie ideę budowy takiego wiaduktu, uważam za porażkę. W cywilizowanym świecie, takie inwestycje puszcza się pod ziemią i jest to pewien zaczątek metra (świetnie to widać np. w Neapolu). Tymczasem fundujemy sobie szpecącą miasto, betonową konstrukcję, która zmieni ten krajobraz na lata.



Wróć do „Nowe biurowce, hotele, obiekty publiczne, przemysłowe i infrastruktura”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość