Ładowanie elektryków w garażu podziemnym bloku - Przybyszewskiego 64

Forum przeznaczone dla osób, które już kupiły lub chcą kupić nowe mieszkanie w Krakowie w inwestycji Przybyszewskiego 64 za którą odpowiada deweloper Atal. Zapraszamy do wymiany informacji i opinii
jacke
Posty: 116
Rejestracja: 19 kwie 2021, 1:00

Ładowanie elektryków w garażu podziemnym bloku - Przybyszewskiego 64

Postautor: jacke » 30 lis 2021, 14:41

Włócząc się po necie natknąłem się dzisiaj na temat przyłączy elektrycznych na miejscach postojowych w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych (artykuł dostępny tutaj). Poszperałem i znalazłem ustawę z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych

Opis ustawy na jednym z portalów o klimacie:
Niezależnie od powyższego w gminach o liczbie mieszkańców wyższej niż 100 000 budynki użyteczności publicznej oraz budynki mieszkalne wielorodzinne oraz związane z nimi wewnętrzne i zewnętrzne stanowiska postojowe mają być projektowane i budowane tak, aby zapewniać moc przyłączeniową pozwalającą wyposażyć te stanowiska w punkty ładowania o mocy nie mniejszej niż 3,7 kW.


No i sam fragment treści ustawy:
Art. 12. 1. Budynki użyteczności publicznej oraz budynki mieszkalne wielorodzinne, usytuowane w gminach, o których mowa w art. 60 ust. 1, oraz związane z nimi wewnętrzne i zewnętrzne stanowiska postojowe, projektuje się i buduje, zapewniając moc przyłączeniową pozwalającą wyposażyć te stanowiska w punkty ładowania o mocy nie mniejszej niż 3,7 kW.


Nie znam się na prawie ani nie miałem siły żeby przeczytać cały tekst, ale czy ta ustawa nie oznacza że miejsca postojowe w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych mają mieć doprowadzoną instalację umożliwiająca podpięcie ładowarek do samochodów elektrycznych? Chyba zbyt piękne by było prawdziwe...

EDIT:
Tak siedzę i czytam dalej, teraz na gazecie prawnej:
Zwiększenie mocy przyłączeniowej dla użytkownika auta na prąd nastręcza na razie dodatkowych bolączek. Bo należy doprowadzić zasilanie od licznika do punktu, w którym zostanie zamontowana stacja, czyli wykonać wewnętrzną linię zasilającą. W nowych blokach często taka linia jest gotowa, zaś po wejściu w życie (prawdopodobnie po wakacjach) nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych z 2018 r., w nowo projektowanych budynkach mieszkalnych będzie obowiązek zapewnienia kanałów na przewody i kable elektryczne, które umożliwią instalację punktu ładowania na każdym stanowisku postojowym.

Zmiany w przepisach ułatwią jeszcze jedną sprawę. Montażu stacji ładowania o mocy do 11 kW nie trzeba będzie konsultować z pozostałymi mieszkańcami w drodze głosowania. Jeśli natomiast ktoś zażyczy sobie przyłącze o wyższej mocy, będzie do tego pomysłu musiał przekonać resztę wspólnoty.

...

Deweloper może nam zainstalować ładowarkę w garażu, ale nie musi tego robić. W nowych blokach jest zobowiązany doprowadzić odpowiednią moc do miejsca postojowego i założyć licznik.


Nowy
Posty: 2006
Rejestracja: 05 lip 2015, 13:43

Re: Ładowanie elektryków w garażu - Przybyszewskiego 64

Postautor: Nowy » 30 lis 2021, 14:55

jacke pisze:Nie znam się na prawie ani nie miałem siły żeby przeczytać cały tekst, ale czy ta ustawa nie oznacza że miejsca postojowe w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych mają mieć doprowadzoną instalację umożliwiająca podpięcie ładowarek do samochodów elektrycznych? Chyba zbyt piękne by było prawdziwe...

Ale znajdź jeszcze informację, kiedy te przepisy weszły lub wejdą w życie, a kiedy było wydane pozwolenie na budowę.

jacke
Posty: 116
Rejestracja: 19 kwie 2021, 1:00

Re: Ładowanie elektryków w garażu podziemnym bloku - Przybyszewskiego 64

Postautor: jacke » 30 lis 2021, 15:03

...podmioty, które złożyły wniosek o wydanie decyzji o pozwolenie na budowę albo odrębnej decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego po dniu 1 stycznia 2019 r., a przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, są obowiązane w terminie do 1 stycznia 2021 r. dostosować się do wymagań określonych w tym rozporządzeniu.

Kiedy Atal dostał pozwolenie na budowę IV etapu, orientuje się ktoś? Informacje w necie o rozpoczęciu sprzedaży znajduje z połowy roku 2020


Mar G
Posty: 3641
Rejestracja: 24 sty 2019, 10:20

Re: Ładowanie elektryków w garażu podziemnym bloku - Przybyszewskiego 64

Postautor: Mar G » 30 lis 2021, 17:40

jacke pisze:
...podmioty, które złożyły wniosek o wydanie decyzji o pozwolenie na budowę albo odrębnej decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego po dniu 1 stycznia 2019 r., a przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, są obowiązane w terminie do 1 stycznia 2021 r. dostosować się do wymagań określonych w tym rozporządzeniu.

Kiedy Atal dostał pozwolenie na budowę IV etapu, orientuje się ktoś? Informacje w necie o rozpoczęciu sprzedaży znajduje z połowy roku 2020

nie pamiętam kiedy, poszukaj na BIPie, ale IV etap ma na planie punkt do ładowania (tzn. z tego co pamiętam podciągnięta instalacja - bo tylko taki wymóg ta ustawa narzuca). same urządzenia i system rozliczenia to już gestia wspólnoty

jacke
Posty: 116
Rejestracja: 19 kwie 2021, 1:00

Re: Ładowanie elektryków w garażu podziemnym bloku - Przybyszewskiego 64

Postautor: jacke » 30 lis 2021, 18:10

Mar G pisze:
jacke pisze:
...podmioty, które złożyły wniosek o wydanie decyzji o pozwolenie na budowę albo odrębnej decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego po dniu 1 stycznia 2019 r., a przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, są obowiązane w terminie do 1 stycznia 2021 r. dostosować się do wymagań określonych w tym rozporządzeniu.

Kiedy Atal dostał pozwolenie na budowę IV etapu, orientuje się ktoś? Informacje w necie o rozpoczęciu sprzedaży znajduje z połowy roku 2020

nie pamiętam kiedy, poszukaj na BIPie, ale IV etap ma na planie punkt do ładowania (tzn. z tego co pamiętam podciągnięta instalacja - bo tylko taki wymóg ta ustawa narzuca). same urządzenia i system rozliczenia to już gestia wspólnoty

Punkt ładowania to jedno - w sensie jest jedno miejsce parkingowe oznaczone jako EE, ale czy ustawa nie narzuca deweloperom konieczności przygotowania okablowania przy każdym miejscu parkingowym (tak jak to to opisują w artykułach)? Muszę to wydrukować i na spokojnie przeczytać w wolnej chwili.

Mar G
Posty: 3641
Rejestracja: 24 sty 2019, 10:20

Re: Ładowanie elektryków w garażu

Postautor: Mar G » 30 lis 2021, 18:59

jacke pisze:
Mar G pisze:
jacke pisze:
Kiedy Atal dostał pozwolenie na budowę IV etapu, orientuje się ktoś? Informacje w necie o rozpoczęciu sprzedaży znajduje z połowy roku 2020


nie pamiętam kiedy, poszukaj na BIPie, ale IV etap ma na planie punkt do ładowania (tzn. z tego co pamiętam podciągnięta instalacja - bo tylko taki wymóg ta ustawa narzuca). same urządzenia i system rozliczenia to już gestia wspólnoty


Punkt ładowania to jedno - w sensie jest jedno miejsce parkingowe oznaczone jako EE, ale czy ustawa nie narzuca deweloperom konieczności przygotowania okablowania przy każdym miejscu parkingowym (tak jak to to opisują w artykułach)? Muszę to wydrukować i na spokojnie przeczytać w wolnej chwili.


nie

jacke
Posty: 116
Rejestracja: 19 kwie 2021, 1:00

Re: Ładowanie elektryków w garażu

Postautor: jacke » 30 lis 2021, 19:26

Mar G pisze:
jacke pisze:
Mar G pisze:
nie pamiętam kiedy, poszukaj na BIPie, ale IV etap ma na planie punkt do ładowania (tzn. z tego co pamiętam podciągnięta instalacja - bo tylko taki wymóg ta ustawa narzuca). same urządzenia i system rozliczenia to już gestia wspólnoty


Punkt ładowania to jedno - w sensie jest jedno miejsce parkingowe oznaczone jako EE, ale czy ustawa nie narzuca deweloperom konieczności przygotowania okablowania przy każdym miejscu parkingowym (tak jak to to opisują w artykułach)? Muszę to wydrukować i na spokojnie przeczytać w wolnej chwili.


nie

Nie ma to jak rzeczowa odpowiedź :lol:

Wspomniane artykuły zdają się odnosić do tej tej właśnie ustawy. Wczytując się w nią widzimy że art. 12 ust. 1 mówi:
Budynki użyteczności publicznej oraz budynki mieszkalne wielorodzinne, usytuowane w gminach, o których mowa w art. 60 ust. 1, oraz związane z nimi wewnętrzne i zewnętrzne stanowiska postojowe, projektuje się i buduje, zapewniając moc przyłączeniową pozwalającą wyposażyć te stanowiska w punkty ładowania o mocy nie mniejszej niż 3,7 kW.


Coś źle czytam? Wiem że to nie oznacza że mają być ładowarki. Stanowiska w myśl ustawy mają być tak zaprojektowane i zbudowane, żeby można sobie takie ustrojstwo podpiąć bez większych problemów.
Ostatnio zmieniony 30 lis 2021, 20:13 przez jacke, łącznie zmieniany 1 raz.

Mar G
Posty: 3641
Rejestracja: 24 sty 2019, 10:20

Re: Ładowanie elektryków w garażu

Postautor: Mar G » 30 lis 2021, 20:05

jacke pisze:
Mar G pisze:
jacke pisze:
Punkt ładowania to jedno - w sensie jest jedno miejsce parkingowe oznaczone jako EE, ale czy ustawa nie narzuca deweloperom konieczności przygotowania okablowania przy każdym miejscu parkingowym (tak jak to to opisują w artykułach)? Muszę to wydrukować i na spokojnie przeczytać w wolnej chwili.


nie

Nie ma to jak rzeczowa odpowiedź :lol:


wybacz, nie produkuję postów z tysiącem bezsensownych słów jak kilku tutejszych autorów.

pytanie brzmiało czy ustawa nie narzuca obowiązku ?- odpowiedź jedyna możliwa - NIE.
a w zasadzie to rozporządzenie z maja 2021 bodajże.

w rozwinięciu doczytasz w przepisach że mają zapewnić określoną moc - ale może to być w postaci 1 punktu. nikt nie zabrania rozdzielenia mocy na 100 punktów - ale skoro nie ma obowiązku to rachunek ekonomiczny jest jasny. developerzy wyliczali, że coś ok. 5k byłby koszt na każde miejsce - więc lobby zadziałało pewnie.

punkt ma być chyba przy miejscach N na parkingu naziemnym i chyba 1 kabelek pod ziemią.


jacke
Posty: 116
Rejestracja: 19 kwie 2021, 1:00

Re: Ładowanie elektryków w garażu

Postautor: jacke » 30 lis 2021, 20:35

To rozporządzenie o którym mówisz, zdaje się brzmieć:
Minimalna moc przyłączeniowa dla wewnętrznych i zewnętrznych stanowisk postojowych związanych z budynkiem mieszkalnym wielorodzinnym usytuowanym w gminie, o której mowa w art. 60 ust. 1 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych, stanowi iloczyn 50% liczby wszystkich stanowisk postojowych związanych z tym budynkiem i wartości mocy 3,7 kW, jednak nie mniej niż 3,7 kW, chyba że z tym budynkiem nie są związane żadne stanowiska postojowe.

Czyli inwestycja ma być gotowa na to, aby połowa miejsc parkingowych mogła przyjąć minimum 3,7 kW (166,5 kW mocy przyłączeniowej w przypadku etapu IV, tyle co szybka ładowarka hehe)

Mar G
Posty: 3641
Rejestracja: 24 sty 2019, 10:20

Re: Ładowanie elektryków w garażu

Postautor: Mar G » 30 lis 2021, 21:06

jacke pisze:To rozporządzenie o którym mówisz, zdaje się brzmieć:
Minimalna moc przyłączeniowa dla wewnętrznych i zewnętrznych stanowisk postojowych związanych z budynkiem mieszkalnym wielorodzinnym usytuowanym w gminie, o której mowa w art. 60 ust. 1 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych, stanowi iloczyn 50% liczby wszystkich stanowisk postojowych związanych z tym budynkiem i wartości mocy 3,7 kW, jednak nie mniej niż 3,7 kW, chyba że z tym budynkiem nie są związane żadne stanowiska postojowe.

Czyli inwestycja ma być gotowa na to, aby połowa miejsc parkingowych mogła przyjąć minimum 3,7 kW (166,5 kW mocy przyłączeniowej w przypadku etapu IV, tyle co szybka ładowarka hehe)


dlatego nie ma się czym ekscytować.
taka atrapa elektromobilności jest wymagana tylko



Wróć do „Przybyszewskiego 64 Kraków od Atal - forum mieszkańców osiedla”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości